شیعه کرمانشاه

سایت خبری تحلیلی شیعه کرمانشاه

شیعه کرمانشاه

سایت خبری تحلیلی شیعه کرمانشاه

این سایت قصد دارد با نشر اخبار مقاله مذهب حقه شیعه قدمی خدمتی هر چند کوچک به دوستداران مولا علی انجام داده و با جمع آوری اخبار وهابیون و دشمنان اهداف شوم آنها را
شناسایی و با کمک شما دوستان عزیز چهره این فریب خوردگان را به نسل جوان و نوجوانان
شیعه بشناساند و تبلیغات کثیف این خوارج را خنثی نماید. انشالله

کلمات کلیدی
پیوندهای روزانه

بررسی ادعای حمله هوایی ایران به مواضع داعش با صباح زنگنه

صباح زنگنه روز سه شنبه هفته جاری، نشریه آمریکایی هافینگتون پست به نقل از یک مقام آمریکایی اعلام کرد که ایران مواضع داعش را در نزدیکی مرزهای خود با عراق بمباران کرده است.

 کرمانشاه نیوز:از سوی دیگر جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا پس از گردهمایی کشورهای عضو ائتلاف بین‌المللی علیه داعش در بروکسل، با طفره رفتن از تایید خبر حمله هوایی ایران، گفت که «این یک امر بدیهی است که ایران مصمم به مبارزه با گروه داعش در مکان و جای خاصی باشد و این مساله تاثیر مثبتی دارد، ولی ما با این کشور در این نبرد هماهنگی نمی‌کنیم".

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره ادعای حمله هوایی ایران به مواضع داعش گفت: هیچ گونه تغییری در سیاست ایران در ارائه کمک و مشورت به مسوولان عراقی در مقابله با تکفیری‌ها و داعش اتفاق نیفتاده است و خبر مربوط به همکاری‌ها در خصوص مسایل نظامی را تایید نمی‌کنم در عین حال ایران در همان حدی که کمک‌های نظامی‌اش را در چارچوب مقررات بین‌المللی داشته است، دارد و به ارائه مشورتها نیز می پردازد.

اما دلیل مطرح شدن چنین خبری در فضای رسانه ای غرب چه بود؟ دلیل حساسیت های موجود درباره حضور ایران در مبارزه با داعش چیست؟

صباح زنگنه، کارشناس روابط بین الملل با رد خبر حمله هوایی ایران به داعش می گوید: اگر روزی ایران علیه مواضع داعش در عراق حضور پیدا کند تنها به دو دلیل است، یکی درخواست کمک دولت عراق از ایران و دیگر اینکه ایران همواره با تروریسم مبارزه کرده است.

صباح زنگنه اظهار کرد: ایران معتقد است که همکاری با دولت و مردم عراق برای مبارزه با تروریسم و داعش یک امر مسلم و قابل قبول است و دفاع از مردم عراق، وحدت و یکپارچگی و همچنین دفاع از همه مردم اعم از شیعه و سنی یا کرد در برابر تروریسم یک وظیفه انسانی است و همسایگی ایران با عراق بر این وظیفه تأکید می کند.

او حضور ایران در عراق را منوط به چند شرط دانست و افزود: خطری که تروریسم متوجه کشورهای منطقه می کند باید در کانون خطر با آن مقابله کرد، اما مقابله ایران مشروط به چند شرط است، شرط اول درخواست دولت عراق است، شرط دوم عدم حضور نیروهای نظامی ایران به صورت عملیاتی و اجرایی و بیشتر به صورت مشاورین، سازماندهی و کمک به تجهیزات است.

صباح زنگنه ادامه داد: حضور مشاوره ای ایران در عراق به صورت صریح و روشن اعلام شده و مشخص است که به درخواست دولت عراق بوده و هست. کردها و احزاب کرد از ایران درخواست کمک کرده اند و به موقع از سوی ایران عمل شده است.این کارشناس مسایل بین الملل، تصریح کرد: کشورهای غربی گاهی به خاطر منافع مشخصی، تبلیغات راه می اندازند و تلاش می کنند، نشان دهند که آنها هم با تروریسم مبارزه می کنند، اما تروریست های مدنظر آنها، کسانی هستند که صرفا به اتباع آنها لطمه می زنند، اما ایران تفاوت دارد و تعدی به مردم همسایه خود را غیر قابل قبول می داند.

او حمله هوایی ایران به مواضع داعش را بعید دانست و اظهار کرد: حمله هوایی در عرف نظامی، حمله ای نیست که بتواند کارساز باشد لذا کمتر در برنامه ها، سیاست ها و دکترین نظامی ایران جای دارد. مبارزه با گروه های تروریستی که به صورت جنگ چریکی و درون شهری پنهان می شوند هرگز از طریق حمله های هوایی از بین نرفته اند و نمی روند، تجربه جنگ های گوناگون آمریکا در ویتنام، برمه و سایر کشورها همین مساله را نشان می دهد که حمله های هوایی در برابر جنگ های چریکی و شهری کارآیی ندارد؛ بعید می دانم که ایران به این نوع حمله ها متوسل شود، کسب اطلاعات هوایی یک امر دیگری است، اما استفاده از نیروی هوایی برای مبارزه با نیروهای چریکی پنهان در شهرها هرگز جزو عقیده نظامی ایران نبوده است.

صباح زنگنه پاسخ به اینکه در شرایط کنونی عراق، بهترین کمک ایران به این کشور چیست؟ گفت: ایران می تواند از طریق هواپیماهای بدون سرنشین، کسب اطلاعات ماهواره ای و همچنین اطلاعات صحیح از جایگاه، حجم، نوع تسهیلات، جهت گیری ها و رفت و آمدهای داعش به عراق کمک کند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۹/۱۳
شیعه کرمانشاه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی